onsdag, maj 14, 2014

polar loop aktivitetsarmband

För två veckor sen fick jag för mig att jag behövde ett aktivitetsarmband. Såna har blivit populära på sistone, flera av de stora sportmärkena har sina egna. Jag valde ett från Polar. Polar Loop. Ett neutralt svart armband som kopplas mot en app i telefonen. Den mäter rörelse. Don't ask how. Men asch, tänk som en avancerad stegräknare typ.

Men den känner också om jag ligger, sitter, står, går eller springer... och - vilket var grundanledningen till att jag köpte den - hur mycket jag SOVER. 

Jag är inte en stillasittande person (mer än när jag måste) så att jag hittills varje dag (utan ansträngning) har nått över den rekommenderade aktivitetskvoten känns inte förvånande. Jag cyklar ToR stationen (14 km), jag ränner runt efter barn, går i trappor, plockar runt med saker och glömmer konstant vad jag håller på med och får gå extragånger... 

Det intressanta var som sagt sömnregistrerandet. Min längsta natt hittills har varit 9 timmar och 17 min. Min kortaste 4 tim 45 min. Normalnatten verkar ligga på strax över 6 timmar. Dessutom kan jag se 'restful' och 'restless' sömn. De flesta nätter sover jag lugnt, men vissa är mer störda. Intressant för det är inte säkert att jag själv har MÄRKT det under natten! Jag har ännu inte bestämt om sömnmönstret ska oroa mig eller om det är okej? Jag gissar att det kan vara okej om jag får sova ikapp på helgen? Jag tror att jag sover för lite men är oftast bara trött precis de första fem sekunderna när klockan ringer, sen går det bra resten av dagen.

Nån som också har ett armband? Like? Inte? Jag gillar mitt jag!

(Cirklarna är en klocka över dagen, ju mörkare färg desto mer rörelse. Trekantssymbolerna är 'stillasittandevarning', de plingar upp när man sitter still en timma. Vilket händer mig på jobbet då och då... eller för den delen när vi ser på film!)


8 kommentarer:

  1. Åh, jag har längtat efter det här inlägget! Det kliar i fingrarna på den här statistiknörden nu vill jag lova. Får se om jag önskar mig ett när jag fyller år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hihi visste inte att du också är lite av en statistiknörd! Festlig (om än onödig) grej, jag rekommenderar! Den tål att simma och bada med också. Jag köpte min på teknikmagasinet, 799 kr tror jag den kostade.

      Radera
  2. Men åh! Varför känner jag plötsligt detta starka BEGÄR efter en ny pryl.... VILL . HA . NU!
    799 kronor säger du....*hmmm* ;-)

    SvaraRadera
  3. Kul att du har hittat rätt i aktivitetsarmbandsdjungeln! Jag är själv helt biten. Har också knåpat ihop en blogg på temat - kika gärna in! http://träningsarmband.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag ska kika in! Har själv lagt bort mitt armband sen nån månad eller så... ska nog återuppta det igen :D

      Radera
  4. Hej! Har precis börjat använs polar loop. Verkar bra men har märkt att den mäter fler steg än jag verkligen går. Vad kan det bero på? Är det att den mäter all rörelse och omvandlar det till steg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är precis så! Armbandet omvandlar olika aktiviteter till steg på nåt vis...

      Radera

ja! skriv gärna ett ord eller två, då blir jag glad :)