tisdag, oktober 11, 2016

rebellisk (yeah, right)

Planen för kvällen var att jobba när barnen var lagda och jag hade vikt tvätt, satt ihop en skohylla och röjt i köket. Är gräsänka den här veckan och med både lämn och hämt blir det korta dagar på kontoret = jobba ikapp på kvällen.

Vad jag gjort sen ovan nämnda kvällsuppgifter var klara? Druckit te, attesterat fakturor och tidrapporter, whatsappat med J samt ätit godis.

Orkar inte öppna mailen.
Inte ens min privata.

Rebelliskt va?

Arbetsdagarna är i och för sig korta, men väldans intensiva om jag får säga det själv. Lägg därtill barn dvs sim- och dans och skola och matsäck och matlagning och grannbarn och konflikter och gos och härj till listan för att få helhetsbilden.

Igår hade jag workshop med min enhet i tre timmar. Roligt men det tar ju på krafterna. Och på kvällen slet jag med att få ihop ett vettigt upplägg och en rimlig ppt-presentation till dagens referensgruppsmöte där jag skulle hålla i trådarna för sammankomst med ett tiotal externa personer i fyra timmar. Kvällsjobb helt på grund av min egen oförmåga till planering - att ha noll framförhållning är min nya livsstil. Men äsch, lite dålig planering har ingen dött av. Och anledningen var till viss del även beroende på en FANTASTISK BRÖLLOPSDAGSHELG I BERLIN!!

J och jag var lediga i fredags, gick upp astidigt och åkte till Berlin. Var där fre-sön och BARA DRÄLLDE! Var ljuvligt. Om än lite råkallt och bitigt i öronen framåt kvällen. Lyxigt nog hade vi spa med varma bastuar på hotellet. Och så var det nån sorts utspridd Oktoberfest med värmande glühwein på varenda litet torg. Trevligt!

Har ni varit i Berlin? Roligt livlig stad! Det kändes som att det hände saker i varje gathörn. Uppträdanden, demonstrationer, ljusshow på byggnader, turistkaravaner, möhippor, löplopp och jag vet inte allt. En riktigt bra weekend utan minsta tanke på vardagsbestyr. (t.ex. ppt-presentationer ;))

Nej, nu är det dags att sova. De 49 olästa mailen klarar nog att vara olästa några timmar till :)

Avrundar med liten par-foto-parad:


Turistiga på hop-on-hop-off-buss med guidning i örat!


Taggade med varsitt "knuspernest". (en slags tunn friterad brödkorg fylld med valfri tysk mat. T.ex. potatisklyftor och majonäs. Eller korvslantar i currysås...)


Rånöjda på hotellets låtsasbeach!


Kallnästa men ändå varma med varsin mugg glühwein!

4 kommentarer:

  1. Ah, känner så väl igen det där hamsterhjulet. Samma här. Men jag är såå imponerad av din/er förmåga att kunna stänga av jobbet och koppla av trots 49 mail i korgen. Hejja er!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag övar mig :p Det är ju inte lätt att stå emot den strida ström av "påtryckningar" som kommer ifrån omvärlden... speciellt inte jobbet. Men jag blir duktigare och duktigare på att själv välja när jag släpper in det och inte.

      Radera
  2. Nä, att låta olästa mail ligga och "gotta" sig lite, har aldrig skadat. :-)
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså.. nä, det ÄR ju så! Aldrig behövs ju något akut göras sent på kvällen. I alla fall inte i mitt jobb. Det bara stör min sömn pga blir uppstressad. Så: läsa på morgnar är bättre än på kvällar! Och väntar jag tillräckligt länge blir en del mail "för gamla" eller "löser sig själva" också - asbra! :D

      Radera

ja! skriv gärna ett ord eller två, då blir jag glad :)